Security, Economy & Law Nr 4,
2014 (4–21)
Daniel Janicki
CMENTARZE W POLSKIM
PRAWIE ADMINISTRACYJNYM
Abstrakt Celem pracy jest omówienie i przybliżenie
problematyki związanej z pochówkiem ludzkich szczątków oraz miejsc w jakich mają
spoczywać. W szczególnej analizie zostały poddane aspekty związane z prawnymi
normami, jakie muszą być spełnione w chwili tworzenia cmentarza oraz uwagi
ogólne jakie obowiązują w polskim prawie administracyjnym dotyczące
funkcjonowania tych obiektów. Podstawowe pytanie, jakie przyświeca podjętym tu
rozważaniom, odnosi się do pochówku zmarłych które pozostaje współcześnie
w kręgu zainteresowania materialnego prawa administracyjnego. Praca pozwoliła
na przybliżenie historycznego rysu tych obiektów oraz ukazanie jak wielką role
w życiu społecznym może odgrywać dobrze zorganizowany i stworzony plan
zagospodarowania przestrzennego a całość tych rozważań ukazuje jak dużo czasu
musi jeszcze upłynąć żeby zapewnić równowagę w otaczającym nas krajobrazie.
Słowa kluczowe: cmentarz, administracja, polskie prawo administracyjne Abstract The aim of the study is to discuss
and approximation problems related to the burial of human remains and places in which they lie. In particular
the analysis were subjected to aspects related to legal standards that must be met at the
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
5
time of the creation
of the cemetery and the general
comments that apply to Polish administrative law concerning the
operation of these facilities. The basic question that guided
meditations undertaken here, refers to the burial of the dead that remains today
of interest to administrative
law. The work allowed the approximation of the historical feature of these objects, and to show how great a role in the social life can play a well-organized and developed land
use plan and all of these considerations shows how much time has yet
to take to ensure a balance in the surrounding landscape. Keywords: cemetery, administration, Polish administrative law
Chowanie zmarłych Aby zrozumieć współczesne trendy chowania zmarłych,
przybliżyć należy historię i początki pochówku zmarłych. Sposoby pochówku
zmarłych w naszej części Europy odbywały się kilkufazowo. Pierwszą fazą było
formowanie się i dojrzewanie przedchrześcijańskiej kultury na ziemiach
polskich. Następny okres zaczyna się od chrztu Polski w 966 roku i dotyczy
chrześcijańskiego sposobu pojmowania istoty śmierci, jak również wiąże się z
koncepcją śmierci oswojonej. Trzecim etapem było zakładanie wielkich cmentarzy pozamiejskich.
W okresie neolitycznym stosowane były trzy formy pochówku zmarłych: groby
kamienne, cmentarzyska całopalne lub szkieletowe z przeróżnymi kształtami
grobów oraz kurhany, które zachowały się do dnia dzisiejszego. Kurhany
wykorzystywane były nie tylko w epoce neolitu czy epoce żelaza, ale również w
epokach późniejszych, jak przedłużyckiej i łużyckiej. Zostały one jednak powoli
wyparte przez cmentarzyska całopalne lub szkieletowe z różnymi kształtami
grobów, które charakterystyczne były nie tylko w Polsce w kulturze łużyckiej,
ale też na Słowacji oraz w kulturze wielbarskiej i słowiańskiej1. Od wczesnego
średniowiecza w zdominowanej przez chrześcijan Europie głównym i najczęstszym
miejscem grzebania zmarłych były cmentarze lokalizowane przy świątyniach. Stały
się one typowym dla cywilizacji chrześcijańskiej rysem kulturowym. Cmentarze
żydowskie natomiast często były organizowane poza miastem. W okresie kiedy
wprowadzono chrześcijaństwo na cmentarzach słowiańskich wznoszono świątynie
chrześcijańskie, aby zamaskować ich pogański charakter. Na ziemiach polskich i
słowiańskich cmentarze słowiańskie zaczęły przekształcać się w cmentarze
chrześcijańskie, które 1 W. Hrynicki, Bezpieczeństwo kulturowe na przykładzie ochrony
miejsc spoczynku [w:] Zbornik vedeckých a odborných prác, Národná a medzinárodná bezpečnosť 2012, Liptowský Mikuláš 2012, s.155.
Daniel Janicki
6
stopniowo przenoszone były do osad miejscowej ludności,
przede wszystkim osad miejskich i na wiele wieków pozostając jedynie w
zarządzie kościoła. W 1059 roku Sobór Rzymski przykościelnym nekropoliom
nadał sankcję „pól świętych”, włączając je w obszar kościelny. Mimo, że wyraz
„cmentarz” w polszczyźnie występuje już od początków chrześcijaństwa, zapisany
został dopiero na początku wieku XV, początkowo jako „smentarz”,
gdyż kojarzony był z smutkiem, smuceniem się, smętkiem. W rzeczywistości wyraz
„cmentarz” wywodzi się z łacińskiego słowa „coemeterium”,
natomiast ten z greckiego „koimeterion” – miejsce
grzebania zmarłych, miejsce spoczynku. Przejście do trzeciej fazy kształtowania
się cmentarzy nastąpiło na przełomie XVIII/XIX wieku i powiązane było z rozwojem
miast oraz koniecznością wyjścia poza mury miejskie. Wiek XX natomiast
zapamiętany został w historii jako wiek wyprowadzenia cmentarzy ze śródmieść
miast. Rozwój techniki oraz rewolucja przemysłowa sprzyjały rozwojowi miast i
wzrostowi ludności miejskiej, dlatego konieczne było pozyskiwanie nowych pól
grzebalnych poza granicami miast. Sprzyjało to powstawaniu nowoczesnych
cmentarzy pozaśródmiejskich, które z upływem czasu
stawały się wyspecjalizowanymi powierzchniami zapewniającymi nowe usługi
związane z obrządkami funeralnymi2. Postępowanie ze zwłokami i szczątkami
ludzkimi Wedle rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. za
zwłoki uważa się ciała osób zmarłych oraz dzieci martwo urodzonych (§ 2). Za
szczątki natomiast: 1. popioły, które otrzymywane są w wyniku spopielania zwłok
2. pozostałości zwłok znalezione podczas kopania grobu czy innych okoliczności
3. części ciała ludzkiego, które odłączone są od całości (§ 8 ust. 1)3. Aby
przyjąć zwłoki do pochowania na cmentarzu potrzebne jest przedstawienie
odpowiednich dokumentów. Zgon oraz jego przyczyna muszą zostać ustalone przez
lekarza, który prowadził pacjenta w ostatniej chorobie. Jeżeli nie ma
możliwości stwierdzenia zgonu przez lekarza należy go jak również jego
przyczynę ustalić w drodze oględzin.
2 W. Hrynicki, Bezpieczeństwo…, op. cit., 155- 160 3 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7
grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz.
U. 2001 nr 153 poz. 1783).
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
7
Karta zgonu jest
ważnym dokumentem, który stwierdza zgon oraz jego przyczynę. Stwierdza również
tożsamość osoby zmarłej, oraz ustala czy przyczyną zgonu niebyło czasem
przestępstwo. Urząd stanu cywilnego sporządza akt zgonu na podstawie właśnie
karty zgonu. Karta zgonu ma więc podwójny charakter: • jest dokumentem, który określa okoliczności powodujące zasadnicze
skutki prawne, • jest dokumentem
statystyczny, który ma ogromne znaczenie w sprawach problemów ochrony zdrowia.
Prawo do pochowania zwłok ma najbliższa pozostała rodzina, do której według
ustawy należą: pozostały małżonek, krewni zstępni, krewni wstępni, krewni
boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do
1 stopnia. Osoby wojskowe zmarłe w czasie czynnej służby wojskowej chowane
są przez właściwy organ wojskowy w myśl przepisów wojskowych. Prawo pochówku
zwłok osób, które służyły państwu i społeczeństwu przysługuje organom
państwowym, instytucjom i organizacjom społecznym. Prawo do pochowania zwłok
mają także osoby, które się do tego zobowiązały (art.11 uccz).
Zwłoki osób zmarłych mogą być chowane dopiero po stwierdzeniu zgonu nie
wcześniej niż po upływie 24 godzin. Najpóźniej po 72 godzinach zwłoki powinny
być usunięte z mieszkania celem pochówku na cmentarzu, może nastąpić jednak
odroczenie terminu pochowania i wtedy zwłoki złożone są w domu pogrzebowym lub
kostnicy do czasu pochówku (art. 9 uccz). Zwłoki,
które przeniesione zostały do wyżej wymienionych obiektów nie mogą tam
pozostawać do rozległego rozkładu, zwłoki takie należy jak najszybciej
pochować. Dozwolone jest jednak stosowanie zabiegów, które mają opóźnić rozkład
i utrwalić zwłoki, takie zabiegi wykonuje się tylko i wyłącznie pod nadzorem
lekarza. Zwłoki należy umieścić w miejscu możliwie chłodnym i zabezpieczyć
je przed ewentualnym dostępem owadów i zwierząt. Zwłoki powinny być
przechowywane w taki sposób, aby nie powodowały szkodliwego wpływu na
otoczenie. Składnie zwłok w kaplicach i w kościołach jest dozwolone na okres,
który poprzedza pogrzeb. Zwłoki osób zmarłych na chorobę zakaźną powinny być po
stwierdzeniu zgonu zawinięte w płótno nasycone płynem dezynfekującym i
dezynsekcyjnym i usunięte z mieszkania w przeciąg 24 godzin i pochowane na
najbliższym cmentarzu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia
2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi § 6 ust.
1 w trumnie, która przeznaczona jest dla osoby dorosłej, mogą być
pochowane zwłoki tylko jednej osoby dorosłej, zwłoki matki z dzieckiem nowo
narodzonym albo zwłoki dwójki dzieci do lat 6. Ściany trumny powinny być
szczelne i nie
Daniel Janicki
8
przepuszczalne, dno wyłożone warstwą substancji płynochłonnej o grubości 5 cm 4. Jeżeli zwłoki ludzkie nie
zostaną pochowane przez rodzinę czy inne osoby, mogą zostać przekazane szkołom
wyższym do wykorzystania w celach naukowych. Zwłoki nie pochowane i nie oddane
szkołom wyższym powinny zostać pochowane przez ośrodek pomocy społecznej
miejsca zgonu. Przewożenie zwłok jest możliwe tylko i wyłącznie odpowiednimi
środkami przewozowymi-karawanami. Przewożenie zwłok
lub ich szczątków przez teren państwa, wymaga zezwolenia polskich urzędów
konsularnych w państwie. Zwłoki przewożone w kraju jednakże na odległość
większą niż 60 kilometrów od terenu na którym nastąpił zgon, musza być
zamknięte w drewnianej trumnie, wyłożonej papą. Trumna taka powinna być
opieczętowana i szczelnie zamknięta, a w czasie przewozu trumna powinna
być umieszczona w worku z tworzywa sztucznego, który będzie odporny na
uszkodzenia mechaniczne. W chwili kiedy trumna dotrze już na miejsce worek
ten musi zostać usunięty i spalony. W momencie przewożenia zwłok za granicę
państwa trumna powinna być drewniana wybita blacha lub musi posiadać wkład
metalowy, bądź tez cała może być wykonana z metalu. Po przewiezieniu zwłok już na
miejsce muszą one zostać natychmiast pochowane bez otwierania trumny. Szczątki
ludzkie powinny być umieszczane w urnie, czyli w zalutowanym pudle metalowym
zamkniętym w drewnianej skrzynce. (§10-11 RMZpzs)5.
Ekshumacja, czyli wydobycie zwłok lub szczątków ludzkich celem dokonania
oględzin lub też przeniesienia do innego grobu, winna odbywać się
w okresie od 16 października do 15 kwietnia. O planowanej ekshumacji
zawiadamia się właściwego powiatowego lub portowego inspektora sanitarnego. Do
zadań inspektora należy: nadzór nad ekshumacją zwłok jak również może on
zezwolić na wykonanie ekshumacji w innym czasie niż w okresie od 16
października do 15 kwietnia. Ekshumowane zwłoki powinny być wydobyte razem z
trumna przed upływem okresu mineralizacji. Trumna ta nie powinna być otwierana,
a podczas przewozu na obszarze państwa umieszcza się ją w szczelnie wybitej
blacha skrzyni. W przypadku gdy ekshumacja jest wykonywana po pływie
mineralizacji wydobyte szczątki wraz z szczątkami trumny umieszcza się w nowej
trumnie (§12 RMZpzs)6.
4 Rozporządzenie
Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i
szczątkami ludzkimi. (Dz. U. 2001 Nr 153, Poz. 1783). 5 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7
grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi. (Dz.
U. 2001 Nr 153,Poz. 1783) 6
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie
postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi. (Dz. U. 2001 Nr 153,Poz. 1783)
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
9
Prawo do grobu Grób jest miejscem, w którym w chwili
pochówku składane są zwłoki lub szczątki ludzkie. Jest to nisza, która wykopana
jest w ziemi lub też wykuta w skale, ale może też być fragmentem groty. W
wielu kulturach nad grobami wznosi się nagrobki. Są też takie religie gdzie
groby nie istnieją. W większości groby oznaczane są symbolami religijnymi
takimi jak krzyż czy modlitwa. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z
dnia 7 marca 2008 r. wyróżniamy następujące rodzaje grobów: • grób ziemny, zwykły – dół w ziemi, do
którego wkłada się trumnę lub urnę i zasypuje ziemią wydobytą z tego dołu • grób murowany – dół, w którym
boki są murowane, składa się tam trumnę albo urnę • grób rodzinny – grób, który przeznaczony jest do
składania dwóch lub więcej trumien lub urn • katakumba – pomieszczenie z niszami w pionowej ścianie,
które przeznaczone do chowania zwłok • kolumbaria
– budowla z niszami, gdzie składa się urny (§ 2 ) 7. Rodzaje grobów, które
zostały wymienione wyżej dotyczą wszystkich cmentarzy: wyznaniowych, wojennych
oraz komunalnych. Prawo do grobu regulowane jest w ustawie o cmentarzach i
chowaniu zmarłych, jednakże głównymi kwestiami, które znajdują się w tym akcie
prawnym są techniczne kwestie związane z pochówkiem osób zmarłych oraz
utrzymanie i likwidowanie cmentarzy. Wiele idei związanych z prawem do grobu
nie opiera się na żadnych normach prawnych. Prawo do grobu rozpatruje się w
ramach zobowiązania prawa cywilnego czyli po podpisaniu z zarządcą cmentarza
umowy o „rezerwację” kwatery. Umowa ta jest podstawowym i pierwotnym źródłem
prawa do grobu. Ta umowa cywilnoprawna jest nienazwana, a jej treścią jest
przyjęcie zwłok osoby zmarłej do pochówku. Do podstawowych warunków umowy o
pochowanie zwłok należy: określenie miejsca pochówku, rodzaju grobu, jego
przeznaczenia, jak również wskazanie wysokości opłaty za pochowanie zwłok oraz
postanowienie co będzie działo się z nadziemną częścią grobu, w przypadku kiedy
zostanie usunięty cmentarz lub wygaśnie prawo do grobu8. 7 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia
7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne
miejsca pochówku zwłok i szczątków. Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia
31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. 2008 r. Nr 48,
poz. 284). 8 S. Rudnicki, Prawo do
grobu. Zagadnienia cywilistyczne, Zagadnienia cywilistyczne, ZAKAMYCZE 1999,
s. 99-100.
Daniel Janicki
10
Drugim źródłem prawa do grobu jest umowa zawarta między
osobami uprawnionymi do pochowania w danym grobie, a osobą niemającą tych
uprawnień, jak również umowa na rzecz osób trzecich (osoba taka może żądać od
dłużnika spełnienia zastrzeżonego świadczenia, świadczenie to nie może być
zmienione ani też odwołane jeżeli osoba trzecia chce z zastrzeżenia skorzystać)
(art. 393 KC)9. Umowy te mają charakter wiążący i nazywane są potocznie
„porozumieniami”. Wyżej wymienione zostały dwa główne źródła prawa do grobu,
jednakże należy też zaznaczyć, że źródłem do grobu nie może być „przeznaczenie
grobu” , czyli jednostronne oświadczenie woli osoby, która nabyła miejsce na
cmentarzu. Taki stosunek może powstać tylko i wyłącznie w przypadkach, które
zostały przewidziane w ustawie. Prawo do grobu odpowiada zatem jako przedmiot
prawa cywilnego. Umowa o pochówku traktowana jest jako czynność prawna o
charakterze cywilnoprawnym. Sama umowa jest bezpośrednim i podstawowym źródłem
prawa do grobu, ponieważ uprawnienia nie zostały regulowane w żadnych
przepisach czy ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Prawo do grobu należy
rozpatrywać w dwóch aspektach: 1. prawa majątkowego, 2. prawa
niemajątkowego – osobistego. Prawo majątkowe do grobu charakteryzuję się tym,
że uiszcza się opłaty za nabycie miejsca na cmentarzu czy ponosi się koszty
urządzenia grobu. Elementy te względem prawa osobistego mają charakter
drugoplanowy. Prawo osobiste natomiast wiąże się z pochówkiem zmarłego w
miejscu, które wybrała sobie za życia. Prawo niemajątkowe traktowane jest więc
jako uprawnienie do kultywowania pamięci o osobie zmarłej. Elementom prawa
osobistego do grobu przypada zatem rola dominująca. Osoba, która wybudowała
grobowiec zgodnie z umową zawartą z zarządcą cmentarza, co do przeznaczenia
grobu dla określonych osób, nie stanowi jeszcze jakichkolwiek roszczeń
majątkowych czy osobistych. Uprawnień tych nie posiadają także osoby uprawnione
do ich pochowania. Uprawnienia te powstają dopiero w chwili zawarcia
porozumienia między osobą która nabywa miejsce na cmentarzu i buduje grób, albo
w razie zawarcia umowy o świadczenia na rzecz trzeciej osoby. Nie można jednak
rozważać kwestii gdzie występuje tylko jedna osoba. Zwrócić należy także uwagę
na aspekt sporu kilku osób uprawnionych z ty
9 Ustawa z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93).
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
11
tułu wspólnego prawa do grobu,
chowania w nim zwłok innych osób, jak też prawo rozporządzania grobem. Umowa
zawarta przez dwie lub więcej osób ma znaczenie wiążące i każdą decyzję muszą
podejmować wspólnie. Każdy uprawniony ma zatem takie samo prawo do grobu. Prawo
do grobu nie podlega dziedziczeniu, jednakże dotyczy to prawa do grobu, które
stało się wspólnym prawem dwóch lub więcej osób. Prawo do grobu, które składa
się z elementów o charakterze majątkowym i osobistym, nie może być przedmiotem
podziału spadku czy majątku wspólnego w chwili ustania wspólnoty majątkowej
małżonków10. Poszczególne uprawnienia i roszczenia stanowią, że prawo do grobu
istnieje tak długo jak długo istnieje ochrona posesyjna osobie uprawnionej.
Rodzaje cmentarzy W rozumieniu administracyjnoprawnym cmentarz jest wyraźnie
wyodrębnionym i oznaczonym terenem, przeznaczonym do pochówku zmarłych, na
którym mogiły powinny być wyodrębnione w zwyczajowo przyjętej formie. Inaczej
pojęcie cmentarza można przedstawić jako instytucjonalnie ukształtowany wycinek
przestrzeni o przeznaczeniu grzebalnym wraz ze zrealizowaniem form pochówku
zmarłego zorganizowanym wedle pewnych reguł kulturowych, tradycjonalnych oraz
wyznaniowych11. Kwestie pochówku osób zmarłych zostały uregulowane w dwóch
podstawowych aktach prawnych, tj. ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r. o
cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawie z dnia 28 marca 1933 r. o grobach
i cmentarzach wojennych. Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych stosowana
jest do wszystkich cmentarzy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, bez względu
na to, czy zostały utworzone przed, czy też po jej wejściu w życie.12
Z art. 12 ust. 1 uccz wynika, że ciało osoby
zmarłej może być pogrzebane jako zwłoki lub zostać poddane kremacji. Ciała,
które chowane są bez spopielenia mogą być pogrzebane w grobach murowanych,
ziemnych, katakumbach oraz poprzez zatopienie w morzu. Natomiast zwłoki
skremowane mogą być grzebane w grobach murowanych lub katakumbach oraz poprzez
zatopienie w morzu lub przechowane w kolumbariach. Zazwyczaj cmentarze
składają się z : • tego co jest w ziemi
(krypt z trumnami),
10 S. Rudnicki,
Prawo..., op. cit., s. 113-122. 11 J.
Kolbuszewski, Cmentarze, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1996, s. 33-34. 12 S. Rudnicki, Prawo do grobu. Zagadnienia
cywilistyczne, Zakamycze, Kraków 1999, s. 30.
Daniel Janicki
12
• struktur
naziemnych (nagrobki, kaplice, mauzolea i inne obiekty architektoniczne), sieci
drożnych, • drzew i krzewów. W polskim
systemie prawnym wymieniane są trzy typy cmentarzy: komunalne, wyznaniowe oraz
wojenne i wojskowe. Cmentarze wyznaniowe różnią się od komunalnych tym, że ich
podstawowym przeznaczeniem jest chowanie na nich zwłok osób zmarłych, które
należały do danego wyznania oraz sprawowanie obrzędów religijnych. Gdy
w danej miejscowości nie ma cmentarza komunalnego, zarząd cmentarza
wyznaniowego zobowiązany jest umożliwić pochowanie zwłok osób, które posiadają
nabyte prawo do pochówku o którym jest mowa w dalszej części pracy. W celu
zapewnienia porządku i bezpieczeństwa na obu typach cmentarzy wprowadza się
regulaminy korzystania, w których ustala się ogólne zasady funkcjonowania
cmentarza czyli: godziny otwarcia i zamknięcia, urzędowania kancelarii, zakres
usług cmentarnych wykonywanych przez własne służby cmentarne, utrzymywanie
porządku na cmentarzu (ustalenie miejsca ustawienia pojemników na odpady z
wyszczególnieniem pojemników na odpady szklane oraz plastikowe), nakazy i
zakazy dotyczące zachowania się osób przebywających na cmentarzu, zasady
wykonywania usług przez wykonawców spoza cmentarzy np.: konserwatorów, pogrzeby
i pochówki (uzgodnienie terminów, korzystania z kostnicy i domu pogrzebowego,
przygotowanie grobu, ekshumacja), zagospodarowanie i wygląd grobów, ustawienie
nagrobków, pomników, tablic, ławek, sadzenia, usuwania drzew i roślin oraz
uwzględnia się wykaz rodzaju robót wykonywanych przy grobach13. Trzecim typem
są cmentarze wojenne i wojskowe. W art. 1 ugcw
wymienione są rodzaje grobów, które zaliczamy do wojennych są to m.in.: • groby poległych w walkach o
niepodległość i zjednoczenie Państwa Polskiego, • groby osób wojskowych, poległych lub zmarłych z powodu
działań wojennych bez względu na narodowość, • groby
sióstr miłosierdzia i wszystkich osób, które, wykonując zlecone im czynności
przy jakiejkolwiek formacji wojskowej, poległy lub zmarły z powodu działań
wojennych, • groby jeńców
wojennych i osób internowanych, • groby
uchodźców z 1915 r.,
13 S. Rudnicki, Prawo
…, op. cit., s.78-79.
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
13
• groby
osób wojskowych i cywilnych, bez względu na ich narodowość, które straciły
życie wskutek represji okupanta niemieckiego albo sowieckiego po dniu 1
września 1939 r., • groby i
cmentarzyska prochów ofiar niemieckich i sowieckich obozów, • groby osób, które straciły życie
wskutek walki z narzuconym systemem i represji totalitarnych w okresie od
1944 r. do 1956 r. Groby rodzinne nawet jeśliby w nich były umieszczone
szczątki o których mowa powyżej nie są grobami wojennymi. Cmentarze wojenne są
własnością Skarbu Państwa to on nabywa ziemię w drodze umowy lub gdy umowa nie
przyjdzie do skutku, na zasadach, określonych w obowiązujących przepisach
o wywłaszczeniu nieruchomości na potrzeby urządzeń użyteczności
publicznej. Poza podziałem prawnym istnieje również klasyfikacja według
porządku instytucjonalno-funkcjonalnego. Do tego podziału przynależą na
przykład zakonne cmentarze przyklasztorne (np. cmentarzyk bernardyński Biała
Górka w Leżejsku woj. podkarpackie), nieliczne już w
Polsce cmentarze prywatne będące dziedzictwem po tradycjach szlachecko-ziemiańskich
(np. cmentarz w Radoczy), cmentarze szpitalne, zamkowe, skazańców,
więzienne, epidemiczne sytuowane ze względów higienicznych poza obrębem
miejscowości oraz rzadkie w Polsce cmentarze dla zwierząt, cmentarze osób
zasłużonych oraz symboliczne. Cmentarze można też klasyfikować ze względu na
typ lokalizacji, w której się znajdują: śródmiejskie i położone poza obrębem
miejscowości, górskie, leśne oraz ogrodowe14. Zakładanie, rozszerzanie i
likwidacja cmentarzy Zgodnie z art. 3 uccz, założenie
lub rozszerzenie cmentarzy jest możliwe na terenie określonym w miejscowym
planie zagospodarowania przestrzennego. W myśl art. 1 tej samej ustawy,
cmentarze komunalne tworzone i rozszerzane są przez gminę w ramach zadań
własnych przy zgodzie państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Natomiast
cmentarze wyznaniowe tworzone są przez władze kościołów lub związków
wyznaniowych przy zgodzie państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Miejsce położenia cmentarza zarówno komunalnego jak i wyznaniowego musi spełniać
wiele warunków. Musi być to teren znajdujący się najlepiej na peryferiach
miejscowości, oddalony o co najmniej 150m od zabudowań mieszkalnych i zakładów
produkujących artykuły żywnościowe oraz od studzien,
źródeł i strumieni służących do czerpania wody do picia i potrzeb
gospodarczych; odległość ta może być
14 J. Kolbuszewski,
Cmentarze, wyd. dolnośląskie, op. cit., s. 54-59.
Daniel Janicki
14
zmniejszona do 50 m pod warunkiem, że teren w granicach od
50 do 150 m odległości od cmentarza posiada sieć wodociągową a wszystkie
budynki korzystające z wody są do tej sieci podłączone. Przed założeniem
cmentarza musi być opracowana dokumentacja projektowa i uzyskana odpowiednia
decyzja podległa rygorom przepisów budowlanych. Proces budowlany oraz prawa i
obowiązki uczestników procesu budowlanego określa ustawa z dnia 7 lipca 1994r.
Prawie Budowlanym15. Cmentarze projektuje się i utrzymuje jako tereny o przeznaczeniu
parkowym. Można je rozszerzać gdy już nie ma miejsc na pochówek a teren
przeznaczony do powiększenia cmentarza spełnia wymogi przestrzenne i sanitarne.
Zazwyczaj gmina oraz parafie biorą pod uwagę wcześniej przy zakładaniu
cmentarza, iż może wystąpić taka potrzeba wraz z upływem czasu16. Kwestia
rozbudowy cmentarza została poruszona w wyroku NSA z 19 marca 2010 r.
sygn. II OSK 574/09. Rozpatrzono w nim problem prawa do racjonalnego
korzystania z nieruchomości stanowiących własność skarżących posiadających
działki przycmentarne. W przypadku rozbudowy cmentarza właściciele tych działek
nie mogliby wybudować tam domów mieszkalnych ponieważ nie mają możliwości
podłączenia ich nieruchomości do sieci wodociągowej, w sytuacji, gdy strefa
sanitarna cmentarza wkracza w głąb ich terenu. Budowa nowego cmentarza jak i
rozbudowa istniejącego już cmentarza może mieć miejsce jedynie na terenie
przewidzianym na ten cel w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a
nie na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nawet
jeśli takowa została wydana w czasie obowiązywania planu i nie została
usunięta z obrotu prawnego. Z wyroku wynika, że kluczową i niezmienną
kwestią jest oznaczenie cmentarza i strefy przycmentarnej w obowiązującym
miejscowym palnie zagospodarowania przestrzennego oraz dostosowanie pod każdym
względem do wymogów sanitarnych regulowanymi prawnie poprzez ustawy i
rozporządzenia17. Cmentarz ulega likwidacji gdy przestaje spełniać swoją rolę,
np. gdy wszystkie pola grzebalne zostaną wykorzystane. Zgodnie z art. 1 ust. 4
i 5 uccz, o zamknięciu cmentarza
komunalnego decyduje rada gminy, a wyznaniowego właściwa władza kościelna – po
zasięgnięciu opinii właściwego inspektora sanitarnego. Po zamknięciu, zwłoki
osób zmarłych mogą być przyjmowane do
15 Ustawa z dnia 7
lipca 1994r. o prawie budowlanym (Dz. U. 2013 poz. 1409). 16 B. Rakoczy, Prawo gospodarki komunalnej, LexisNexis, Warszawa 2010, s. 128. 17 Wyrok NSA z dnia 19 marca 2010 r. sygn. II
OSK 574/09 (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/ doc/AA5E181635).
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
15
pochowania przez dwadzieścia lat od dnia wydania decyzji o
zamknięciu, ale tylko w istniejących już grobach murowanych. Teren może być
przeznaczony do ponownego użytku po upływie czterdziestu lat od dnia pochowania
ostatniego ciała na cmentarzu (art. 6 uccz). Zmiana
przeznaczenia terenu cmentarnego następuje na podstawie decyzji
administracyjnej rady gminy lub rady miasta na prawach powiatu. W przypadku
cmentarza wyznaniowego o innym przeznaczeniu decyzja może być podjęta dopiero
po uzyskaniu zgody władzy kościelnej lub związku wyznaniowego. Gdy nastąpi
zmiana przeznaczenia terenu cmentarnego szczątki zwłok, znajdujące się na tym
terenie, powinny być przeniesione na koszt nabywcy terenu lub użytkownika na
inny cmentarz. Jeśli na terenie znajdują się pamiątki o wartości
historycznej, archeologicznej lub artystycznej należy je zachować. Właściciel
nabytej ziemi musi ubiegać się o wydanie zezwolenia wojewódzkiego
konserwatora zabytków na przeniesienie tych pamiątek na inne wyznaczone
miejsce. Przed rozebraniem nagrobków zarząd cmentarza zobowiązany jest do
poinformowania właścicieli nagrobków i innych odłączalnych części wyposażenia
grobu o likwidacji cmentarza i wezwać do ich przeniesienia w odpowiednim
terminie.18 Aspekt zagospodarowania przestrzennego Dla każdego cmentarza należy
sporządzić plan zagospodarowania terenu, który podlega zatwierdzeniu przez
organ państwowego nadzoru budowlanego w trybie przewidzianym dla zatwierdzenia
planów realizacyjnych. Ma on charakter wiążącej dyrektywy dla urządzenia
cmentarza i wykorzystywania miejsc pod poszczególne rodzaje grobów, położenie
dróg prowadzących do pól grzebalnych oraz dla urządzenia części gospodarczej,
domu pogrzebowego i zadrzewienia.19 Jednym z wymogów do utworzenia cmentarza
jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy,
w której ma być założony cmentarz. Plan ten powinien uwzględniać powierzchnię,
położenie oraz granice planowanego cmentarza. Oprócz części opisowej powinien
zawierać rysunek planu w takiej skali aby był czytelny, rozstrzygnięcie rady
miejskiej o sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji w zakresie
infrastruktury technicznej oraz zasady ich finansowania, które należą do zadań
własnych gminy. Na rysunku powinny być oznaczone granice obszaru objętego
planem, linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu wraz z le
18 S. Rudnicki, Prawo
…, op. cit., s. 91-93. 19 S. Rudnicki,
Prawo do grobu. Zagadnienia cywilistyczne, Zakamycze, Kraków 1999, s. 66.
Daniel Janicki
16
gendą opisującą poszczególne
elementy i oznaczenia. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
opisuje się między innymi: - wejścia na cmentarz, - położenia kaplicy lub domu
pogrzebowego wraz z określeniem ich powierzchni i struktury budowlanej, -
nachylenie terenu jeśli takie istnieje, - drogi dojazdowe, dojścia pieszych,
które wraz z zabudową nie powinny przekraczać 30% terenu wygospodarowanego pod
cmentarz, - wysokość zabudowy techniczno–gospodarczej;
nie więcej niż 1 kondygnacja, - wysokość ogrodzenia ( nie mniej niż 150 cm
), - teren usług kultury tj. kapliczka przycmentarna, - teren parkingu
przeznaczony do postoju samochodów, jednopoziomowy, - wyznacza się teren drogi
publicznej - fragment pasa drogowego istniejącej drogi publicznej, - tereny
lasów, zalesień jeśli takowe się znajdują na terenie planowanego cmentarza.
Jest to tak zwany opis techniczny. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy
w wyroku z dnia 3 kwietnia 2013 r. dotyczącym lokalizacji innej inwestycji celu
publicznego stwierdził, że ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego
dla zmiany zagospodarowania terenu polegającej na budowie cmentarza
rzymskokatolickiego na terenie określonej działki jest niemożliwe. Realizacja
inwestycji w postaci założenia lub rozszerzenia cmentarza komunalnego oraz
wyznaniowego jest możliwa wyłącznie w oparciu o ustalenia w obowiązującym
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w przypadku jego braku
wydawana jest decyzja o ustalenie celu publicznego. Powyższy wyrok potwierdza
konieczność istnienia miejscowego planu zagospodarowaniu przestrzennego20.
Wyrok NSA z dnia 11 października 2011 r. również podkreśla, iż zanim nastąpi
podjęcie uchwały o założeniu cmentarza wymagane jest w pierwszej kolejności
określenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Plan ten nie
musi jednak obejmować terenu całej gminy. Wystarczy, że objęta będzie część
przeznaczona na cmentarz i związaną z nią strefę ochronną. Według Naczelnego
Sądu Administracyjnego brak planu z postanowieniami dotyczącymi lokalizacji
cmentarza nie skutkuje wydania decyzji o lokaliza
20 Wyrok WSA w
Bydgoszczy z dnia 3 kwietnia 2013 r. sygn. II SA/Bd
119/12. (http:// orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A60744CB66).
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
17
cji inwestycji celu publicznego.
Aby gmina założyła cmentarz musi uchwalić miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego i określić w nim tereny przeznaczone na cmentarz21. Poniższy
fragment miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Myszkowa
przedstawia w jaki sposób oznacza się tereny cmentarne. W legendzie
dołączonej do planu oznaczono teren cmentarza kolorem jasnozielonym oraz
symbolem „+” i ZC. W obrębie cmentarza została również wyznaczona strefa
przycmentarna oraz granice obszarów oddziaływania cmentarza ciągłą czarną
linią. Uchwała nr XXXVII/333/09 Rady Miasta w Myszkowie z dnia 29 grudnia
2009 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania terenu miasta Myszkowa
określa przeznaczenie oraz zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania
terenu cmentarza. Uchwała określa dopuszczone przeznaczenie terenu na drogi
wewnętrzne związane z użytkowaniem cmentarza, zaplecze
socjalno-administracyjne i techniczne związane z obsługą cmentarza, sieci i
urządzenia infrastruktury technicznej, z wykluczeniem stacji bazowych
telefonii komórkowej. Następuje zakaz zabudowy niezwiązanej z funkcją terenu
oraz nakaz kształtowania dachu – wielospadowego o nachyleniu połaci 5°-45°,
wysokość zabudowy nie może przekraczać 6,00 m, minimalnego udziału powierzchni
biologicznie czynnej w powierzchni terenu. Wymogi sanitarne Każdy cmentarz musi
odpowiadać wymogom sanitarnym. Określone one są w rozporządzeniu Ministra
Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 roku w sprawie określenia,
jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze22 oraz w
ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (art.
5). Cmentarze powinny być lokalizowane na terenach, które wykluczają możliwość
wywierania szkodliwego wpływu na otoczenie. Zgodnie z tym, najczęściej
przeznacza się tereny na końcach miast i osiedli (w izolacji od zabudowań),
grunty przeznaczone pod zieleń publiczną oraz innych odpowiednich na jej
urządzenie, w pobliżu sieci komunikacyjnej. Zanim cmentarz powstanie należy
zbadać, opierając się na planie sytuacyjnym w skali 1:500 środowisko
przyrodnicze, czyli: grunty do 21 Wyrok
NSA z dnia 11 października 2011 r. sygn. II OSK 1390/11 (http://orzeczenia.nsa.
gov.pl/doc/A89924C889). 22 Rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej
z dnia 25 sierpnia 1959 roku w sprawie określenia, jakie tereny pod
względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. 1959 nr 52 poz. 315).
Daniel Janicki
18
głębokości pierwszego poziomu wody gruntowej określając ich
rodzaj, strukturę, zawilgocenie, zawartość węglanu wapnia, stopień kwasowości.
Wyniki tych badań omawia się w opisie technicznym. Następnie bada się stosunki
wodne obejmujące kierunki spływu wód powierzchniowych, głębokości
i zmienne poziomu wód gruntowych oraz kierunki ich spadku. Poza tym bada
się florę - roślinność oznaczoną na terenie przeznaczonym pod cmentarz. Na tym
planie nanosi się wszelkie zabudowania, studnie, inne ujęcia wodne w odległości
do 150 metrów od terenu wyznaczonego na cmentarz. Teren cmentarza w miarę
możliwości powinien znajdować się na wzniesieniu by nie doszło do jego zalania,
podtopienia. Odległość ujęć wody przydatnej do picia i potrzeb gospodarczych od
granicy cmentarza nie może być mniejsza niż 500 metrów. Dom pogrzebowy także
musi być prowadzony zgodnie z wymogami sanitarnymi. Warunki te określone są w
rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 roku w sprawie sposobu
przechowywania zwłok i szczątków23. W domu pogrzebowym lub w kostnicy powinny
znajdywać się następujące pomieszczenia sanitarne: - do przechowywania sprzętu
porządkowego, środków higienicznych oraz do dezynfekcji, pomieszczenia te mają
być wyposażone w instalacje ciepłej i zimnej wody oraz kanalizację, -
przeznaczone do przechowania zwłok i szczątków ze stołem ze stali nierdzewnej
przeznaczone do przygotowania zwłok do pochówku, przeznaczone do mycia i
dezynfekcji mat wykorzystywanych przy ekshumacji, - do przechowania skrzyń
przeznaczonych do transportu zwłok i szczątków, - pomieszczenie socjalne dla
pracowników zatrudnionych w danej placówce. Pomieszczenia te powinny posiadać
wentylację, a powierzchnie ścienne, podłogowe być łatwo zmywalne,
nienasiąkliwe, gładkie oraz nie śliskie, powinny też być odporne na używane do
dezynfekcji środki. Ponadto powyższe rozporządzenie określa również: wymagania
sanitarne powierzchni grzebalnych cmentarza, warunki i sposób przechowywania
zwłok i szczątków oraz warunki sanitarne przeprowadzania ekshumacji.
Powierzchnię grzebalną należy zabezpieczyć przed zalewaniem i tworzeniem się zastoi wodnych. Pomieszczenie przeznaczone do przygotowania
zwłok powinno posiadać chłodnię lub urządzenie chłodnicze o stałej temperaturze
przechowywania zwłok
23 Rozporządzenie
Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 roku w sprawie sposobu przechowywania
zwłok i szczątków (Dz. U. z 2011 nr 75 poz. 405).
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
19
i szczątków, nie wyższej niż 4°C. Dom pogrzebowy powinien
być zabezpieczony przed wtargnięciem na jego teren zwierząt lub osób
nieuprawnionych. Cmentarz jako zabytek Pojęcie „zabytkowy cmentarz” funkcjonuje
od niedawna w naszej świadomości. Przed II wojną światową nikt w Polsce nie
dbał o stare cmentarze. Z wielu źródeł można wyczytać jedynie o osobach
zasłużonych dla kraju pochowanych na konkretnych nekropoliach. Przykładem są
dwie wielkie publikacje dotyczące Cmentarza Powązkowskiego w Warszawie: K. W.
Wójcickiego „Cmentarz Powązkowski pod Warszawą”24 oraz S. Szenica
„Cmentarz Powązkowski”25. Obaj autorzy skupiają się głównie na bibliografiach
osób tam pochowanych. W związku z tym w literaturze istnieje niewiele
informacji na temat zabytku – cmentarza. W Polsce obecnie wyróżniamy wiele
cmentarzy z kulturowego punktu widzenia. Do najbardziej znanych należą:
Cmentarz Rakowicki czy Podgórski w Krakowie, Stary Cmentarz przy Ogrodowej w
Łodzi, Cmentarz Stare Powązki w Warszawie oraz Cmentarz Grabiszyński we
Wrocławiu. Biorąc pod uwagę zarządzanie cmentarzem jako zabytkiem należy
kierować się przede wszystkim ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad nimi26. Ustawa określa sposób opieki nad zabytkowymi
cmentarzami oraz konserwację. Każdy ma prawo opiekować się zabytkami jednak
konserwacją zajmują się tylko i wyłącznie specjaliści (art. 38 uozo). W Polsce najczęściej możemy spotkać zabytkowe
cmentarze wojenne. Sprawowane one są przez administrację państwową i
samorządową. Cmentarz wojenny jest obiektem samodzielnym, leży poza granicami
cmentarza komunalnego lub wyznaniowego. Jego teren musi być wyraźnie
wyodrębniony poprzez odpowiednie ogrodzenie. Na dalej funkcjonujących
cmentarzach też możemy spotkać wiekowe grobowce określone mianem zabytku. Są
one utrzymywane z budżetu przeznaczonego na ten cel. Ochroną zabytków na
terenie gminy sprawuje samorząd lokalny. Dba on o zapewnienie warunków
prawnych, organizacyjnych i finansowych w celu trwałego zachowania zabytków
oraz ich zagospodarowania i utrzymania. Wg art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca
2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad nimi, cmentarze klasyfikowane
24 K. W. Wójcicki,
Cmentarz Powązkowski pod Warszawą, Artystyczne i Filmowe, s.1855. 25 S. Szenic, Cmentarz
Powązkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1979. 26 Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 2003 nr 162 poz. 1568).
Daniel Janicki
20
są jako zabytki nieruchome. Dla takich powierzchni nie można
zmieniać przeznaczenia użytkowego ponieważ jest do dziedzictwo kulturowe.
Jednym z poważniejszych zagrożeń dla nagrobków, grobów i krypt zabytkowych
jest likwidacja ich z czasem z decyzji odpowiednich organów. Bibliografia
Literatura przedmiotu 1. B. Rakoczy, Prawo gospodarki
komunalnej, LexisNexis, Warszawa 2010. 2. J.
Kolbuszewski, Cmentarze, wyd. dolnośląskie, Wrocław 1996 3. J. Zimmermann,
Prawo administracyjne, Wolters Kluwer,
Warszawa 2010. 4. K. W. Wójcicki, Cmentarz Powązkowski pod Warszawą,
Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1855 5. S. Rudnicki, Prawo do grobu.
Zagadnienia cywilistyczne, Zakamycze, Kraków 1999 6. S. Szenic,
Cmentarz Powązkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1979 7. T. Bąkowski,
Komentarz do ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.03.80.717), [w:], Ustawa o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Zakamycze 2004 8. W. Hrynicki, Bezpieczeństwo kulturowe na przykładzie ochrony
miejsc spoczynku [w:] Zbornik vedeckých
a odborných prác, Národná a medzinárodná bezpečnosť 2012, Liptowský Mikuláš 2012, 9. Z. Branowitzer,
L. Krotkiewska, Chowanie zmarłych, Przepisy prawne i
komentarz, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1963 10. Z.
Niewiadomski, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne komentarz, C. H. Beck,
Warszawa 2013 Akty prawne 11. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia
2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz.U. 2001 nr 153 poz. 1783). 12. Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą
spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków. 13.
Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Terenowej I Ochrony Środowiska oraz Zdrowia
i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1972 r. w sprawie urządzania
cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmar
Cmentarze w polskim prawie administracyjnym
21
łych (Dz. U. z 1972 r. Nr 47, poz. 299), na podstawie art. 9 ust. 3 i 5 oraz art. 20 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. 14. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. 1959 nr 52 poz. 315). 15. Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 roku w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz.U. z 2011 nr 75 poz. 405). 16. Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U.2001 Nr 142, poz. 1591 ze zm.). 17. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.1997 Nr 115, poz. 741). 18. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z dnia 18 maja 1964 r.). 19. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad nimi (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568). 20. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r., o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012, poz. 647 ze zm.) . 21. Ustawa z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010r. Nr 113, poz. 759 ze zm.). 22. Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2011 Nr 118 poz. 687 z późn. zm.). 23. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. o prawie budowlanym (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414). 24. Ustawa z dnia 7. maja1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady (Dz.U. 1999 nr 41 poz 412).