Security, Economy & Law Nr 4,
2014 (22–40)
Kamil Maciejowski
PODMIOTY, METODY ORAZ PRZEPISY KSZTAŁTUJĄCE BEZPIECZEŃSTWO
W PORTACH LOTNICZYCH
Abstrakt Niniejsza praca poświęcona szeroko rozumianemu
bezpieczeństwu na portach lotniczych. Poruszam kwestię środków oraz metod
ochrony portów lotniczych, odwołując się do umów i organizacji międzynarodowych
w transporcie lotniczym, przypisów prawnych, zagranicznych konwencji,
które narzucają pewne ramy i standardy odpowiednich zachowań i wymogów
np. dotyczących dostosowania odpowiedniej infrastruktury. Słowa kluczowe: port
lotniczy, bezpieczeństwo, umowy międzynarodowe Abstract
The thesis concentrates on airport safety and security. The next issue is the airports
themselves, where the boundary can be settled, so in other words where
they begin and end. I concentrate on methods held to secure the airports invoking to agreements and international organizations in air transport, stressing the role of international
treaties that impose strict behavioral
and infrastructural standards.
Keywords: airport, safety and security, agreements and international organizations in air transport
23
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
Podmioty pracujące w porcie lotniczym W ustawie z dnia 22
sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia ustawodawca określa port lotniczy
jako „obszar, obiekt ważny w zakresie ochrony interesu gospodarczego państwa”1.
Wszystkie obiekty wymagające obowiązkowej ochrony, posiadają plany ochrony,
które są uzgadniane z właściwym terytorialnie komendantem wojewódzkim Policji.
Zwraca on przede wszystkim uwagę na stan zagrożenie konkretnej jednostki oraz
wymagania ujęte w przepisach prawa. Plan ochrony obiektu powinien brać pod
uwagę charakter produkcji lub typ działalności jednostki, przedstawiać ocenę
aktualnej sytuacji ochrony jednostki, a także zawierać: analizę stanu potencjalnych
zagrożeń lub aktualnego stanu bezpieczeństwa jednostki, dane dotyczące rodzaju
zabezpieczeń technicznych, zasady organizacji i wykonywania ochrony jednostki
oraz dane dotyczące specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej, a w tym: -
stan etatowy, - rodzaj oraz ilość uzbrojenia i wyposażenia, - sposób
zabezpieczenia broni oraz amunicji, oraz zawierać zasady organizacji i
wykonywania ochrony jednostki2. Służba Ochrony Lotniska (SOL) Służba Ochrony
Lotniska jest wewnętrzną służbą ochrony osób i mienia zlokalizowaną w porcie
lotniczym. Jeżeli jest to podmiot gospodarczy realizujący usługi dla portu
lotniczego to musi mieć koncesję (określa zakres oraz formę prowadzonych
usług), natomiast jeżeli jest to Wewnętrzna Służba Ochrony powołana przez kierownika
jednostki organizacyjnej (portu lotniczego) to musi posiadać tylko zezwolenie
Komendanta Wojewódzkiego Policji. SOL w zakresie ochrony musi współpracować z
Policją, jednostką straży pożarnej (która może znajdować się na terenie portu
lotniczego) i Strażą Graniczną. Ubiór, identyfikatory oraz odznaki SOL muszą
się różnić od tych, które posiadają innej jednostki. Każdy z pracowników SOL
powinien posiadać zaświadczenie o wpisie do ewidencji kwalifikowanych
pracowników ochrony, następnie po ukończeniu specjalistycznego szkolenia
kierowany jest na egzamin w celu uzyskania certyfikatu operatora kontroli
bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym.
1 Dz.U.
1997, nr 114, poz. 740 z późn. zm. 2 Art.7 z ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
ochronie osób i mienia.
24
Kamil Maciejowski
Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i
mienia ma prawo do legitymowania osób w celu określenia ich tożsamości oraz
sprawdzenia uprawnień do przebywania na danym obszarze czy obiekcie,
a jeśli ktoś nie posiada takich uprawnień lub zakłóca porządek może
nakazać takiej osobie opuszczenie danego miejsca. Kiedy osoba stwarza
zagrożenie życia lub zdrowia, jak również mienia, pracownik ochrony ma
obowiązek ująć taką osobę i niezwłocznie oddać Policji. Środki przymusu
bezpośredniego oraz broń może wykorzystywać zarówno na terenie chronionych
obiektów i obszarów jak i poza nimi np. podczas ochrony bezpieczeństwa konwoju
lub doprowadzenia, zaalarmowania lub wezwania pomocy, oddania strzału
ostrzegawczego3. Wyżej wymienione uprawnienia wynikają z ustawy o ochronie osób
i mienia, oraz stosownych aktów wykonawczych. Ustawa prawo lotnicze4 daje
pracownikom SOL, uprawnienia takie jak: „1) niedopuszczenie do wejścia na
obszar lub do obiektu podlegającego ochronie osoby nieposiadającej wymaganych
uprawnień oraz niedopuszczenie do wjazdu na obszar lub do obiektu podlegającego
ochronie pojazdu nieposiadającego wymaganych uprawnień; 2) dokonywanie kontroli
manualnej i przeglądanie zawartości bagażu; 3) sprawdzanie przedmiotów
wprowadzanych do strefy zastrzeżonej lotniska; 4) korzystanie z urządzeń
technicznych, ze środków chemicznych oraz wykorzystanie psów do wykrywania
urządzeń, przedmiotów lub substancji, których posiadanie jest zabronione, bądź
które mogą stanowić przedmiot niebezpieczny”5. W oparciu o przepis art. 186b
ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U.
2013 poz. 1393) SOL wykonuje zadania z zakresu prowadzenia kontroli
bezpieczeństwa, ochrony stref lotniska, jak również kontroli dostępu do nich,
poprzez wydawanie i sprawdzanie przepustek. Do zadań tej służby należą także
ochrona i dbanie o bezpieczeństwo statków powietrznych stojących na płytach
postojowych. Wszystkie wymienione zadania wykonywane są przy współdziałaniu z
właściwymi służbami lub organami (SG, Policja), a kiedy występuje konieczność
wykonania działań wykraczających poza kompetencje SOL, zarządzający lotniskiem
powinien powiadomić Straż Graniczną lub Policję6. 3 Art. 36 z ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
ochronie osób i mienia. 4 Ustawa z dnia
30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych
ustaw, Dz.U. z 2013 r. poz. 1393. 5 Art. 186f. pkt. 1. z ustawy z dnia 30 czerwca
2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw. 6 Zob. art. 186b ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca
2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. 2013 poz. 1393).
25
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
Po przejściu odpowiednich czynności związanych z nadaniem
bagażu pasażer musi znaleźć odpowiednia bramkę. Przy bramce zostaje poddany
kontroli bezpieczeństwa, do kuwety musi włożyć wszystkie metalowe przedmioty
oraz urządzenia elektryczne, a także okrycie wierzchnie, które zostają
prześwietlone. W tym miejscu może również odbyć się kontrola manualna, która,
jak podaje art.186f pkt. 2 ustawy Prawo lotnicze, „jest zespołem czynności
kontroli bezpieczeństwa wykonywanych ręcznie bez ingerencji w wewnętrzne
powłoki ciała oraz w sposób powodujący w jak najmniejszym stopniu naruszenie
intymności, w celu wykrycia w odzieży lub na ciele oraz w przedmiotach osobistych
kontrolowanej osoby zabronionych przedmiotów, urządzeń lub substancji. Za zgodą
kontrolowanej osoby kontrola ta może być przeprowadzana przez pracownika służby
ochrony lotniska odmiennej płci niż kontrolowana osoba”7. Kiedy podczas
kontroli manualnej został znaleziony jakiś przedmiot, który prawdopodobnie
spowodował uruchomienie bramki, pasażer proszony jest o włożenie go do kuwety i
ponowne przejście przez bramkę. Kontrola manualna może również obejmować
dokładny ogląd powierzchni ciała, lecz tylko za zgodą kontrolowanej osoby. Tę
czynność zazwyczaj wykonuje pracownik SOL tej samej płci co kontrolowana osoba.
Służba Ochrony Lotniska dzieli się na: - ochronę fizyczną, - screening
(kontrola bezpieczeństwa bagażu), - monitoring (zabezpieczenie techniczne).
Komisariat Policji Jest to kolejna jednostka dbająca o system ochrony lotniska.
Funkcjonariusze Policji mają prawo do skontrolowania osób, bagażu oraz
pojazdów. Ponadto przysługuje im prawo do legitymowania osób, a w razie
potrzeby ich zatrzymania, jak również do nakładania mandatów karnych. Do
podstawowych obowiązków policjantów odbywających służbę w Komisariacie
Lotniczym należy: „a) Współdziałanie z Zarządzającym lotniskiem, władzami Portu
Lotniczego, Strażą Graniczną i Służbą Ochrony Lotniska, mające na celu
realizację ochrony lotnictwa cywilnego w sposób określony w Rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu Ochro
7 Art. 186f. pkt. 2.
z ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz
niektórych innych ustaw.
26
Kamil Maciejowski
ny Lotnictwa Cywilnego
realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 116, poz. 803) i
Programie Ochrony Lotniska. b) Współdziałanie z Zarządzającym lotniskiem i
Strażą Graniczną oraz innymi współużytkownikami lotniska przy: – opracowywaniu
Programu Ochrony Lotniska, – opracowywaniu planu przeciwdziałania sytuacji
kryzysowej (stanowiącego część Programu Ochrony Lotniska), – wyznaczaniu stref
zastrzeżonych lotniska i części krytycznych stref zastrzeżonych oraz miejsc
przejścia do tych stref ze strefy ogólnodostępnej, – prowadzeniu kontroli
wewnętrznych systemu ochrony lotniska, – kontroli prawidłowości funkcjonowania
systemu przepustkowego na terenie lotniska, –
ustalaniu systemu patrolowania stref zastrzeżonych lotniska, ogrodzenia
zewnętrznego i obszarów do niego przyległych. c) Aktywny udział w pracach
Zespołu Ochrony Lotniska. d) Uczestnictwo w działaniach Sztabu Kryzysowego,
tworzącego się na lotnisku w sytuacji zagrożenia”8. Do obowiązków należy m.in.:
kontrola i ochrona porządku publicznego na terenie portu lotniczego i w jego
obszarach, rozpoznanie materiałów niebezpiecznych, działanie antyterrorystyczne
oraz patrolowanie rejonu całego lotniska. Placówka Straż Granicznej Przed
powołaniem formacji jaką jest Służba Ochrony Lotniska wszelkie jej zadania
wykonywała Straż Graniczna. Jednakże od roku 2013 we wszystkich portach
lotniczych w Polsce pasażerów kontroluje Służba Ochrony Lotniska. Straż
Graniczna wszystkie zadania wykonuje we współdziałaniu z Służbą Ochrony
Lotniska oraz Lotniskowym Komisariatem Policji. Straż Graniczna jest
upoważniona do samodzielnego decydowania w zakresie współdziałania z Służbą
Ochrony Lotniska w sprawowaniu nadzoru polegającego na: 1) obserwacji i
rejestracji działania punktu kontroli bezpieczeństwa, 2) kontroli pracowników
SOL będących na stanowisku kontroli bezpieczeństwa: - kontrola ilości
pracowników na stanowisku,
8 J. Sztucki, M. Gąsior, G Zając, M. Szczelina, Zarządzanie
bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny. s. 171.
27
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
- przekazanie informacji zarządzającemu lotniskiem
dotyczących wątpliwości co do stanu psychofizycznego pracowników SOL, -
reagowanie na naruszenie przepisów ze strony pracowników SOL, 3) przekazywanie
informacji o uchybieniach Prezesowi Urzędu oraz wystawianie wniosków
zarządzającemu lotniskiem w celu ich usunięcia, 4) dokonywanie kontroli
certyfikatów, które powinni posiadać pracownicy SOL, 5) reagowanie na
zakłócanie porządku w obrębie punktu kontroli bezpieczeństwa9. Lotniskowa
jednostka ratowniczo-gaśnicza Kolejny podmiotem znajdującym się na lotnisku,
dbającym o bezpieczeństwo są lotniskowe jednostki ratowniczo-gaśnicze. Zgodnie
z art. 84 ustawy Prawo lotnicze, za system ratownictwa i ochrony
przeciwpożarowej lotniska odpowiedzialny jest zarządzający lotniskiem.
Zobowiązany jest opracować plan działania w sytuacjach zagrożenia zgodne z
przepisami międzynarodowymi. Plan ten należy uzgodnić z komendantem wojewódzkim
Państwowej Staży Pożarnej (porty lotnicze) lub komendantem powiatowym albo
miejskim Państwowej Straż Pożarnej (pozostałe lotniska). Należy zapewnić taki
sprzęt specjalistyczny służbie ratowniczo-gaśniczej, aby jej funkcjonowanie
było prawidłowe, ponadto należy dbać o niezbędne środki ratownicze i
przeciwpożarowe. Jak w każdej służbie umundurowanej tak i w tej pracownicy
powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz spełniać warunki
psychofizyczne. Zarządzający lotniskiem ma obowiązek wysłać pracowników
lotniskowej straży pożarnej na specjalistyczne szkolenie. Zespół Ochrony
Lotniska Zespół ochrony lotniska powołuje się na podstawie ustawy z dnia 30
czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
oraz Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z
dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
Na czele zespołu zasiada zarządzający lotniskiem, a w skład wchodzi po jednym
przedstawicielu: 1) służby ochrony lotniska; 2) Policji;
9 Art. 186b. pkt. 1.
z ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz
niektórych innych ustaw.
28
Kamil Maciejowski
3) Straży Granicznej, w portach lotniczych, w których
znajduje się lotnicze przejście granicznej; 4) Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego; 5) Służby Celnej; 6) komitetu skupiającego przewoźników
lotniczych. Ich celem jest nieustana ocena zagrożeń, kontrola przestrzegania
przepisów przez lotniskowe służby ochrony, ocena systemu ochrony. Do zadań
Zespołu Ochrony Lotniska należy przede wszystkim: „1) wyrażanie opinii i
zgłaszanie wniosków do przygotowanych przez zarządzającego lotniskiem projektów
zarządzeń i poleceń porządkowych w zakresie ochrony portu lotniczego przed
aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym; 2) wyrażanie opinii i
zgłaszanie wniosków do projektu programu ochrony lotniska; 3) ocena stopnia
zagrożenia lotniska aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym; 4)
wyrażanie opinii na temat rozwiązań dotyczących mechanizmów funkcjonowania
terminali; 5) inicjowanie wprowadzania nowych rozwiązań i procedur dotyczących
odpraw i kontroli pasażerów, bagażu, ładunków oraz środków kontroli w zakresie
ochrony; 6) dokonanie oceny stanu współpracy między funkcjonującymi na danym
lotnisku przewoźnikami, innymi podmiotami prowadzącymi działalność lotniczą,
służbami ochrony oraz Służbą Celną a zarządzającym lotniskiem w zakresie
realizowanych przedsięwzięć z dziedziny ochrony lotnictwa cywilnego”10. Sztab
Kryzysowy W czasie wystąpienia sytuacji kryzysowej, zarządzający lotniskiem ma
obowiązek zwołać Sztab Kryzysowy, który podejmuje wszelkie działania w Centrum
Koordynacji Antykryzysowej. Tak jak w Zespole Ochrony Lotniska, tak i tutaj, na
czele sztabu stoi zarządzający lotniskiem lub osoba przez niego wybrana,
odpowiedzialna za ochronę lotniska, np. dowódca służby ochrony lotniska. „W
skład sztabu wchodzą: 1) zarządzający lotniskiem lub wyznaczona przez niego
osoba odpowiedzialna za ochronę lotniska; 10
§ 4. Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa
Cywilnego (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 912).
29
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
2) przedstawiciele: a) służb ochrony, b) instytucji
zapewniającej służby żeglugi powietrznej funkcjonującej na danym lotnisku, c)
jednostek ochrony przeciwpożarowej określonych w programie ochrony lotniska, d)
służb medycznych i sanitarnych określonych w programie ochrony lotniska, e)
przewoźników lotniczych i innych podmiotów prowadzących działalność lotniczą na
lotnisku, których dotyczy sytuacja kryzysowa lub zaangażowanych w jej
rozwiązywanie, f) jednostki wojskowej na lotnisku współużytkowanym”11. Sztab
współpracuje z organami zarządzania w zakresie przeciwdziałania aktom
bezprawnej ingerencji oraz ich skutkom, a także organami administracji
rządowej. Działania i procedury Sztabu Kryzysowego są zależne od występującego
zagrożenia. Środki i metody ochrony portu lotniczego Patrząc z pespektywy
bezpieczeństwa, działalność portu lotniczego można podzielić na dwa obszary:
„1) obsługa ruchu statków powietrznych – zabezpieczenie startu, lądowania,
parkowania i obsługi naziemnej samolotów, 2) obsługa ruchu pasażerskiego i
towarowego – handling, odprawa biletowo-bagażowa i
paszportowo-celna, kontrola bezpieczeństwa bagażu i pasażera, załadunek na
pokład samolotu itd.”12. W każdym z wyżej wymienionych obszarów może dojść do
zagrożeń innych typów, dlatego obiekt jakim jest port lotniczy musi być
przygotowany do przeciwdziałaniu wszystkim niebezpieczeństwom. Zarówno tych
związanych z ruchem lotniczym jak i tych związanych z działaniami
bezprawnej ingerencji.
11 § 9.2.
Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31
lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 912). 12 dr inż. M. Szczelina, Koncepcja systemu
bezpieczeństwa portu lotniczego, Port Lotnicy Wrocław, s. 2.
30
Kamil Maciejowski
System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – Safety
Management System) SMS to ogół działań dających możliwość bezpiecznego
użytkowania lotniska. „System obejmuje strukturę organizacyjną lotniska,
zakresy odpowiedzialności, procedury i procesy bezpieczeństwa oraz przepisy
wdrażania polityki bezpieczeństwa na lotnisku. System integruje zarządzanie
operacyjne i techniczne z zarządzaniem finansami i zasobami ludzkimi”13. Celem
tego systemu jest zmniejszanie ryzyka do jak najniższego poziomu jaki jest
możliwy do osiągniecia. Zadania SMS: 1) identyfikacja zagrożeń wobec
bezpieczeństwa, 2) zapewnienie wprowadzenia działań naprawczych koniecznych do
utrzymania określonego stanu bezpieczeństwa, 3) utrzymywać kontrolę nad oceną
stanu bezpieczeństwa, 4) poprawiać wyniki zarządzania systemem bezpieczeństwa.
Uwarunkowaniami prawnymi nakazującymi wprowadzenie w portach lotniczych Systemu
Zarządzania Bezpieczeństwem są: 1. Akta prawne krajowe: - Prawo Lotnicze, -
Podręcznik Certyfikacji Lotnisk. 2. Akta prawne międzynarodowe: - Wytyczne –
ICAO – DOC 9774, - Podręcznik zarządzania bezpieczeństwem ICAO – DOC 9859, -
Aneks 14 – Rozdział 1.3.6. „Do 24 listopada 2005 roku Zarządzający lotniskami,
które posiadają certyfikat obowiązani są wdrożyć Safety
Management System (SMS)”14. Na rzecz SMS powoływany jest Komitet Zarządzania
Bezpieczeństwem, którego zadaniem jest: - utworzenie dokumentu wyznaczającego
politykę bezpieczeństwa portu lotniczego, - utworzenie Instrukcji Zarządzania
Bezpieczeństwem w porcie lotniczym, - wyznaczenie struktury organizacyjnej
Komitetu Zarządzania Bezpieczeństwem,
13 J. Sztucki, M. Gąsior, G Zając, M. Szczelina, Zarządzanie
bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny. s. 155. 14 Ibidem.
31
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
- ułożenie zadań dla danych komórek/osób w celu zarządzania
bezpieczeństwem, - sformułowanie planu szkolenia/instruktażu osób związanych z
całym systemem. Zabezpieczenie terenu Jednym z podstawowych zabezpieczeń jest
granica pomiędzy strefą ogólnodostępną, a strefami zastrzeżonymi lotniska.
Granicę tę wyznacza się przeszkodą fizyczną w postaci ogrodzenia. Wiadomym
jest, że nie chodzi o zwykłe ogrodzenie jak przed budynkami mieszkalnymi. Musi
ono spełniać odpowiednie wymagania, które uregulowane zostały przez ustawę z
dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych
innych ustaw15. Dla zwinnego intruza samo zabezpieczenie jakim jest ogrodzenie
z siatki i koncentryny16 lub drutu kolczastego nie będzie poważną
przeszkodą, dlatego montowane są systemy detekcji. Do takich systemów należą
System Sygnalizacji Włamania i Napadu (SSWiN) oraz
System Telewizji Obserwacyjnej (CCTV). System SSWiN
składa się z sensorycznego kabla światłowodowego oraz modułu analizy sygnału
APU (Alarm Processing Unit). System ten służy do wykrywanie ruchu w miejscu
zamontowania systemu, np. w ogrodzeniu. Systemu nie można zlokalizować za
pomocą przyrządów detekcyjnych. Najbardziej funkcjonalnym środkiem ochrony
lotniska są kamery termiczne. Kamery przemysłowe CCTV potrzebują dużego
oświetlenia, w zależności od rodzaju kamery, a dokładnie od rodzaju
przetwornika i użytego obiektywu, aby dobrze przebiegał system monitoringu.
Natomiast kamery termiczne wykrywają promieniowanie podczerwone. Wiąże się to z
wydzielaniem ciepła przez obiekty, a w zasadzie monitoruje różnice temperatury
pomiędzy obiektami w polu widzenia. Systemy radarowe działają na zasadzie
odbicia wysyłanych fal przez antenę i ich rozproszeniu, następnie następuje
wyliczenie czasu powrotu takiej fali odbitej od obiektu. Służy do wykrywania
pojazdów, łodzi, ludzi, samolotów oraz innych obiektów.
15 Dz.U. 2011 nr 170 poz. 1015. 16 Koncentrina- są to
luźne zwoje cienkiego drutu stalowego, które w czasie I i
II wojny światowej rozwieszano między wbitymi w ziemię kołkami.
Najczęściej razem z drutami kolczastymi tworzył pasywne umocnienia
obronne, które poprzez poplątanie nóg atakującym spowolniały natarcie.
Najskuteczniejsze do zatrzymania wroga były przeciwpiechotne pola minowe
pokryte koncentriną, źródło: http://t4m.pl/slownikwojskowy/koncentrina.html,
dostęp: 20.05.2014.
32
Kamil Maciejowski
Kontrola bezpieczeństwa pasażerów Każdy pasażer, który
posiada bagaż rejestrowany, zanim wsiądzie do samolotu musi go nadać oraz
przejść kontrolę bezpieczeństwa wraz z bagażem kabinowym (podręcznym) mającą na
celu uniemożliwienie przedostania się na pokład samolotu lub do stref
zastrzeżonych portu lotniczego przedmiotów zabronionych17. „Kontrola
bezpieczeństwa to stosowanie technicznych lub innych środków w celu
identyfikacji i/lub wykrywania przedmiotów zabronionych”18. Do kontroli
bezpieczeństwa pasażera zazwyczaj stosuje się bramki magnetyczne wykrywające
metale. W nielicznych przypadkach stosuje się kontrolę manualną. Kontrolę
manualną należy stosować w taki sposób, aby zachowując nietykalność osobistą,
sprawdzić czy osoba nie przewozi niebezpiecznych przedmiotów19. Sprawdzanie
zaczyna się od głowy, a kończy się na stopach. Jest to najdokładniejszy rodzaj
kontroli, lecz czasochłonny. Przy dużym ruchu lotniczym stosowany jest wyjątkowo.
Pasażer poddawany tej kontroli dostaje polecenie zdjęcia wszelkiego odzienia
wierzchniego, wyciągnięcia wszelkich rzeczy z kieszeni. Zaletą tej metody jest
możliwość znalezienia rzeczy niemetalowych, które nie zostały wykryte przez
bramkę, ale znajdują się na liście rzeczy niebezpiecznych. Wyżej wymienioną
kontrolą zajmują się pracownicy SOL z grupy screeningu, którzy oprócz kontroli
osobistej zajmują się także kontrolą bagażu rejestrowanego oraz kabinowego.
Bagaż rejestrowany jest to „Bagaż przeznaczony do przewożenia w luku bagażowym
statku powietrznego”20. Po nadaniu bagażu przy stanowisku check-in
trafia on na taśmę, która transportuje go do osobnego pomieszczania. Tam bagaż
zostaje prześwietlony, w celu kontroli bezpieczeństwa, odpowiednim urządzeniem
przy zastosowaniu techniki tomografii komputerowej. W bagażu rejestrowanym
zabronione jest przewożenie przedmiotów wybuchowych oraz broni.
17 Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w
sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające
rozporządzenie (WE) nr 2320/2002. 18
Ibidem. 19 Rozporządzenie komisji
(UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu
wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
20 Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie
(WE) nr 2320/2002.
33
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
Bagaż kabinowy jest to „Bagaż przeznaczony do przewozu w
kabinie pasażerskiej statku powietrznego”21. W bagażu tym pasażerowie zazwyczaj
przewożą przedmioty potrzebne im podczas lotu np. jedzenie czy kosmetyki, ale
także urządzenia elektryczne, które mogłyby przypadkiem ulec uszkodzeniu w
bagażu rejestrowanym. Bagaż ten jest przepuszczany przez urządzenie
rentgenowskie, gdzie zostaje prześwietlony. Na monitorze wyświetla się obraz,
w kolorach do których odpowiednio przypisane są przedmioty w zależności od
stanu skupienia materii. W przypadku wątpliwości, pracownik SOL może podjąć
decyzję o ręcznym sprawdzeniu bagażu. Kontrola odbywa się w obecności pasażera.
Kiedy w walizce zostaje znaleziony zakazany przedmiot, pasażer dostaje
polecenie jego usunięcia. Oczywiście osoba taka może odstąpić od usunięcia
takiego przedmiotu. Wtedy pracownik SOL nie może zezwolić jej na lot i musi
powiadomić odpowiednie służby państwowe. W przypadku urządzeń elektronicznych,
pasażer zawsze dostaje nakaz wyciągnięcia ich z bagażu i położeniu na taśmę
samodzielnie, ponieważ zamazują obraz z urządzenia rentgenowskiego22.
Odpowiednie dotyczą też płynów (kosmetyków, napojów) przewożonych w bagażu.
Kontrola dostępu W portach lotniczych dostęp do stref zastrzeżonych jest
odpowiednio chroniony. Do takich stref mogą przedostać się tylko upoważnione
osoby oraz samochody. Formą uprawnienia dostępu jest karta pokładowa lub jej
zamiennik, karta identyfikacyjna członka załogi, karta identyfikacyjna portu
lotniczego, karta identyfikacyjna właściwego organu krajowego, karta
identyfikacyjna organu regulacyjnego uznawaną przez właściwy organ krajowy.
Dostęp do stref zastrzeżonych kontrolowany jest przez system elektroniczny
pozwalający na dostęp tylko jednej osoby w danej chwili lub prowadzenie
kontroli dostępu przez osoby upoważnione23. Najbardziej powszechną metodą
kontroli dostępu są identyfikatory osobowe posiadające zdjęcie osoby
upoważnionej oraz uniwersalny kod. Identyfikatory wydawane zazwyczaj są w
postaci kart zbliżeniowych lub magnetycznych. Do pełni funkcjonowania tej
metody potrzebne są jeszcze czytniki kart, które umieszczane są przy drzwiach
oddzielających strefę ogólnodostępną od chronionej. Również pracownicy
sklepików, 21 Ibidem. 22 Rozporządzenie komisji (UE) nr 185/2010 z
dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w
życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego. 23 Ibidem.
34
Kamil Maciejowski
barów w strefie wolnocłowej muszą posiadać identyfikator osobowy
oraz zostają poddani kontroli manualnej przez pracowników SOL. Każdy kierowca,
który chce wjechać do strefy zastrzeżonej lotniska musi posiadać ważną i wydaną
na dany samochód przepustkę. Następnie kierowcy zostaje sprawdzony
identyfikator osobowy oraz musi poddać się kontroli manualnej. Kolejnym etapem
jest kontrola bezpieczeństwa pojazdu24. Międzynarodowe konwencje i
organizacje w transporcie lotniczym
Początki prawa lotniczego sięgają czasów kiedy w USA i Europie zaczęto tworzyć
statki powietrzne (przełom wieku XIX/XX). Pierwsze zarządzenie ograniczające
zostało nałożone na budowniczych statków oraz lotników. Zaś następne
ograniczenia dotyczyły już międzynarodowych lotów przekraczających granice
terytorialne państw25. Dopiero po II wojnie światowej została zwołana
Konferencja Chicagowska, na której wystąpiły 52 państwa. W trakcie konferencji
został przyjęty pierwszy dokument, który zawierał uchwały i zlecenia oraz umowę
o lotnictwie cywilnym (Konwencja Chicagowska, 7 grudnia 1944). Powstała też stała
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO26. Międzynarodowe
konwencje Konwencja Chicagowska 1944 r. (Konwencja o międzynarodowym lotnictwie
cywilnym) Została podpisana w Chicago 7 grudnia 1944r. Na mocy Konwencji
Chicagowskiej została powołana Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego
(ICAO). Konwencja ta dotyczy celów i zasad rozwoju lotnictwa, praw i obowiązków
państw, konieczność stosowania jednakowych norm i zasad postępowania oraz
udoskonaleń w zakresie formalności granicznych. Konwencja wdraża zasadę
suwerenności państw do możliwości wykonywania lotów nad terytorium innych
państwa tylko za ich zgodą. Została zmieniana kilkanaście razy27.
24 Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające
rozporządzenie (WE) nr 2320/2002. 25 A. Rypulak, Przestrzeganie przepisów lotniczych, Radom 2007,
s. 6. 26 Ibidem, s.7. 27 A. Rypulak,
Przestrzeganie przepisów lotniczych, Radom 2007, s.7.
35
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
Konwencja Tokijska 1963 r. (Konwencja w sprawie przestępstw
i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych)
Została podpisana w Tokio 14 września 1963 r. Pierwsza konwencja
antyterrorystyczna przyjęta pod opieką ONZ. Powodem podpisania tej konwencji
było przede wszystkim ustanowienie prawa sądzenia przez państwa-strony oraz
kwestie dotyczące wydawania przestępców albo zbiegów państwom28. Konwencja
Haska 1970 r. (Konwencja o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami
powietrznymi) Została podpisana w Hadze 16 grudnia 1970 r. Konwencja dotyczy
tzw. przestępstwa konwencyjnego, które dotyczy bezprawnego zawładnięcia
lub przejęcia kontroli nad samolotem z użyciem przemocy lub groźby użycia siły
lub w każdej innej formie zastraszania29. Konwencja Montrealska 1971 r.
(Konwencja o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko
bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego) Została podpisana w Montrealu 23 września
1971 r. Postanowienia oparte są na przykładzie konwencji haskiej i w kilku
punktach stanowią jej powtórzenie. W pierwszym artykule konwencji zostało
wyjaśnione czym jest przestępstwo skierowane przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa
cywilnego. Każde państwo-strona ma obowiązek poddania przestępców surowej
karze30. Konwencja Montrealska 1991 r. (Konwencja w sprawie znakowania
plastycznych materiałów wybuchowych w celu ich wykrywania) Została podpisana w
Montrealu 1 marca 1991 r. Celem podpisania konwencji było ulepszenie bezpieczeństwa
międzynarodowego i zapobieżenie aktom terroryzmu31. Międzynarodowe organizacje
lotnicze Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO - International Civil Aviation Organization)
Utworzona na podstawie ustalenia Konwencji Chicagowskiej w roku 1947. Cele ICAO
określone są w art. 44 Konwencji Chicagowskiej i należą do nich m.in.: -
zapewnienie prawidłowego i bezpiecznego rozwoju międzynarodowego lotnictwa
cywilnego,
28 R. Drzazga,
Konwencje antyterrorystyczne ONZ – charakterystyka oraz zakres zobowiązań
nałożonych na państwa – strony, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, s. 17.
29 Ibidem. 30 Ibidem, s. 18. 31 Ibidem, s. 21.
36
Kamil Maciejowski
- zwiększenie bezpieczeństwa lotów, - zapewnienie
regularnego, ekonomicznego, sprawnego i bezpiecznego przewozu lotniczego, -
wspieranie rozwoju dróg lotniczych i portów lotniczych. Europejska Konferencja
Lotnictwa Cywilnego (ECAC - European Civil Aviation Conference)
Najważniejsza organizacja lotnicza w Europie, powstała w 1954 r. Przystąpienie
Polski do ECAC przypada dopiero na rok 1990. ECAC swoją siedzibę ma w Paryżu.
Posiada 44 państwa członkowskie. Jest organizacją międzyrządową o
konsultacyjnym charakterze. Na jej forum państwa członkowskie wymieniają się
doświadczeniem oraz dyskutują o najważniejszych sprawach lotnictwa cywilnego32.
Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL, European Organization for the Safety
to Air Navigation) Powstała
w 1963 r. na mocy Konwencji z 1960 r. o „międzynarodowej współpracy w
dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej”. W jej skład wchodzi 37 państw
członkowskich oraz Unia Europejska. Zajmuje się wprowadzaniem Europejskiego
Programu Zarządzania Ruchem Lotniczym (EATMP). Państwa członkowskie
współpracują ze sobą w zakresie zarządzania ruchem lotniczym i bezpieczeństwem
żeglugi powietrznej. Przystąpienie Polski przypadło na dzień 1 września 2004
r.33. Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA - Joint Aviation
Authorities) Kolejna organizacja utworzona przez Unię
Europejską w roku 1979. Do jej zadań należy: - łączność pomiędzy członkami UE,
a innymi państwami europejskimi, - ustalenie standardów i procedur dopuszczenia
statków powietrznych do lotu, - obsługa i eksploatacja statków powietrznych, -
certyfikacji pilotów, - zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa. W skład
wchodzi 37 członków, Polska jest członkiem od roku 200234.
32 J. Sztucki, M. Gąsior, G Zając, M. Szczelina, Zarządzanie
bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny. s. 119. 33 Ibidem, s. 118-119. 34 A. Rypulak,
Przestrzeganie przepisów lotniczych, Radom 2007, s. 13.
37
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA - European Aviation Safety Agency) Utworzona została
przez Unię Europejską na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr
1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r.35 W jej skład wchodzi 27 państw Unii
Europejskiej oraz Lichtenstein, Islandia, Norwegia i Szwajcaria. Do jej zadań
należy prowadzenie inspekcji i dochodzeń w państwach członkowskich,
udzielanie opinii dotyczącej eksploatacji, projektowania i obsługi sprzętu
lotniczego, jak również instytucji i ludzi powiązanych z tymi działaniami36.
Niepodważalny jest fakt, iż porty lotnicze, będące złożonymi formami, które
obejmują większość obiektów (zarówno pasy lotnicze jak i galerie handlowe
położone w pobliżu), mierzą się na co dzień z licznymi wyzwaniami związanymi
m.in. z różnego rodzaju atakami terrorystycznymi, przez które rozumiem np. akty
samobójcze, porwania, sabotaż czy też ataki bombowe, a także identyfikacją
pozostawionego bagażu, ochroną pasażerów oraz podmiotów pracujących, kontrolą
dostępu do miejsc, do których wejście jest przeznaczone wyłącznie dla
pracowników. Za największą ułomność lotnisk uważam brak gotowości do
efektywnego odparcia potencjalnych ataków, bądź też niedostosowanie
infrastruktury do potrzeb osób korzystających z ofert lotniczych oraz
pracowników. Inną kwestią, o której również bardzo często zapominamy, jest brak
świadomości na temat zagrożeń płynących z wielu zachowań, zarówno w przypadku
podmiotów pracujących na portach lotniczych, jak i wśród pasażerów. Bardzo
istotne jest spostrzeżenie, iż obsługa każdego pasażera wymaga poświęcenia
uwagi personelu pochodzącego z wielu, różnych firm oraz instytucji.
Zwrócenie uwagi na całokształt funkcjonowania lotnisk, a w tym prowadzenie
operacji kontrolnych i respektowanie zagranicznych regulacji i standardów
prawnych, stanowi jeden z najważniejszych obowiązków szeroko rozumianych władz
portów lotniczych. Sama kwestia nasycenia placówek lotniczych nowoczesną
techniką oraz infrastrukturą bez najmniejszej wątpliwości wpływa na
zmniejszenie ryzyka potencjalnego zagrożenia, niemniej jednak nie umniejsza
istoty czynnika ludzkiego, który nie bez powodu uznawany jest za najsłabsze
ogniwo. Dlatego tak bardzo ważne jest uświadamianie osób, które pracują
w portach lotniczych bądź w nich przebywają, o konsekwencjach płynących z
nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa.
35 Dz.U. WE L 240, z dnia 7 września 2002 r., s. 1-21. 36 J. Sztucki, M.
Gąsior, G Zając, M. Szczelina, Zarządzanie bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego.
Skrypt dydaktyczny, s. 118.
38
Kamil Maciejowski
Bibliografia
1) Wydawnictwa zwarte: 1. Chądzyński J., Nowakowska A.,
Przygodzki A., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu, Warszawa 2007. 2. Dziemianowicz
W., Łukomska J., Górska A., Pawluczuk M., Trendy rozwojowe regionów, Geoprofit, Warszawa 2009. 3. Ilnicki M., Służby graniczne w
walce z terroryzmem, Toruń 2011, 4. Jakubczak R. (red.), Obrona narodowa w
tworzeniu bezpieczeństwa III RP, Podręcznik dla studentek i studentów, Bellona,
Warszawa 2003. 5. Jałoszyński K., Współczesny wymiar
terroryzmu, Warszawa 2008. 6. Kitler W.,
Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kryteria. Uwarunkowania. System, AON,
Warszawa 2011. 7. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów
obcojęzycznych, Warszawa 1994. 8. Liwiński J.,
Działalność portów lotniczych w 2009 roku, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Warszawa,
2009. 9. Ministerstwo Transportu, Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych
urządzeń naziemnych, Warszawa, 2007. 10. Mendyk E., Ekonomika transportu,
Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2009. 11. Nowak E. (red.), Zarządzanie
kryzysowe w sytuacji klęski żywiołowej, TWO, Warszawa 2006. 12. Nowak E., Nowak
M., Zarys teorii bezpieczeństwa narodowego, Difin,
Warszawa 2011. 13. Piątkowski P., Terroryzm. Nowe wyzwanie dla bezpieczeństwa,
Warszawa 1996. 14. Ruciński A. (red.), Porty lotnicze wobec polityki otwartego
nieba, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008. 15. Rypulak A., Przestrzeganie przepisów lotniczych, Radom
2007. 16. Słownik terminów z zakresu psychologii dowodzenia i zarządzania, AON,
Warszawa 2000. 17. Stańczyk J., Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa, ISP PAN,
Warszawa 1996. 18. Szczelina M., Koncepcja systemu bezpieczeństwa portu
lotniczego, Port Lotniczy Wrocław.
39
Podmioty, metody oraz przepisy kształtujące…
19. Szmyd J., Bezpieczeństwo jako
wartość, refleksje aksjologiczne i etyczne [w:] P. Tyrała (red.),
Zarządzanie bezpieczeństwem, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
20. Sztucki J., Gąsior M., Zając G., Szczelina M.,
Zarządzanie bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny. 21. Tłoczyński D., Instrumenty wspierania konkurencyjności
regionalnego portu lotniczego [w:] Transport morski i lotniczy w obsłudze ruchu
pasażerskiego. Implikacje dla regionów, Szczecin 2008. 22. Zabłocki E.,
Lotnictwo cywilne. Port lotniczy, szkolenie lotnicze, loty próbne, zasoby
obronne lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo AON, Warszawa 2009. 2) Wydawnictwa
ciągłe: 1. Graham A., Managing Airports:
An International Perspective,
“Elsevier”, Third edition,
Oxford 2008. 2. Huderek-Glapska S., Port lotniczy w
systemie transportu intermodalnego, „Logforum”, nr
5/2010. 3. Liwiński J., Porty lotnicze świata 2012,
„Lotnictwo”, nr 7/2012. 4. Panasiuk A., Pluciński M. (red.), Transport morski i
lotniczy w obsłudze ruchu pasażerskiego. Implikacje dla regionów, „Ekonomiczne
problemy usług” nr 15/ 2008. 5. Trzepacz P, Relacje port lotniczy – środowisko
przyrodnicze, „Prace geograficzne”, zeszyt 123, Kraków 2010. 6. Zieliński M.,
Bezpieczeństwo w porcie lotniczym, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki
Wojennej”, 2010. 3) Akta prawne: 1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie
ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, (Dz. U. 2011 nr 170 poz.
1015). 2. Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, (Dz.U. 1997, nr 114, poz. 740 z późn.
zm.). 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, (Dz.U.
1997 nr 88 poz. 553). 4. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu
ustawy o zarządzaniu kryzysowym, (Dz. U. 2013 poz. 1166).
40
Kamil Maciejowski
5. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Straży Granicznej, (Dz.U. 2011 nr 116 poz. 675). 6. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie granicy państwowej, (Dz.U. 2009 nr 12 poz. 67). 7. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 912). 8. Rozporządzenie komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego. 9. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie, ((WE) nr 2320/2002).